ENSAYO SOBRE LA CEGUERA, José Saramago

Una ceguesa blanca s’expandeix de manera fulminant. Internats, en quarantena o perduts per la ciutat els cecs s’han d’enfrontar al més primitiu de l’espècie humana: la voluntat de sobreviure a qualsevol preu.

No cal zombis, virus malignes o catàstrofes naturals per que el nostre món es vagi en orris. La bogeria i la destrucció la portem nosaltres a coll sense adonar-nos. No em refereixo a cada un de nosaltres, sinó al global, la multitud. Algú va dir que la multitud no pensa, que té por, que és l’animal més perillós de la nostra societat.
Saramago descriu els diferents comportaments de l’ésser humà dins d’una crisi en la societat, amb una lògica indubtable. La bondat i solidaritat hi té lloc, però la crueltat, l’abús, la maldat,… arriba a nivells de tanta baixesa que fereixen el lector, perquè sap amb certesa que encara que això és una novel·la, segurament si els fets fossin reals es succeirien així.

Aquí no triomfen els bons. Aquí no triomfa ningú, ni tan sols els supervivents. Ells hauran de portar el pes del que ha passat i esperar a que el temps ho curi tot, si es que ho cura.

Avui no és que m’hagi aixecat amb el peu esquerre i tot el vegi negre. Per cert, quina sort tinc de veure amb les meves ulleres de cul de got. Com s’aprèn a apreciar aquestes coses, ni que sigui per uns moments…! El que deia, que la novel·la m’ha deixat una mica abatuda, una mica contagiada pels protagonistes.

M’he emocionat moltes vegades. Crec que aconsegueix portar les emocions a flor de pell. Suposo que per aquesta proximitat que origina aquest tipus de narració, i que al final els agafes afecte a tots.

En fi, jo la recomanaria ferventment, tant per la seva àgil lectura com perque enganxa des de les primeres pàgines.

Un pensament sobre “ENSAYO SOBRE LA CEGUERA, José Saramago

Deixa un comentari

