S’HAN ACABAT LES VACANCES…

Tot acaba, i després de 3 setmanes, sóc a la feina de nou. 3 setmanes de platja, d’un viatge intens per Alsàcia, de trobades amb els amics, de cervesetes a mitja tarda. També he tingut temps per la lectura, però he tingut força oblidat l’ordinador, i per ende, aquest bloc.

He tingut la sort de trobar-me dos llibres magnífics, l’un darrera l’altre. El primer va ser Olor de colònia, de Sílvia Alcàntara. Tracta sobre la vida dins una colònia tèxtil mitjans el segle passat, amb la mort un tant misteriosa d’un membre d’aquesta comunitat. Les històries que s’encreuen al llarg del llibre em feien pensar en el típic culebrot català de Benet i Jornet, però en cap mode despectiu. Ho visualitzava com una serie més de TV3 XD I algunes costums de casa, moltes expressions, em van fer sentir aquest llibre molt proper. La seva base és el dolor, la decepció i les injustícies, que fa més intensa la seva lectura. Pertany a aquell gènere tan agraït de llibres que no pots deixar fins que no l’acabis.

I de llibres que no pots deixar fins acabar, continuo amb el segon llibre que m’era impossible de treure el nas entre les seves pàgines: Mil sols esplèndids, de Khaled Hosseini. El vaig comprar a l’aeroport, a l’inici del meu viatge, i no podia deixar-lo estar!! Tracta sobre la sort de dues dones de diferents edats, la Mariam i la Laila, i que el destí uneix les seves vides per sempre. Tot suceeix a l’Afganistan, entre guerres, talibans, matrimonis de conveniència… Es un llibre dur, sovint massa cruel, però molt i molt emotiu, i fins i tot una mica esperançador. La història va en paral·lel a la història del país, ja que sovint té a veure l’una amb l’altra. Només acabar-lo em vaig fer un fart de plorar!

En acabar-lo encara em quedaven 4 dies de viatge, així que quan vaig trobar una llibreria amb llibres en espanyol (res de català) vaig optar per Gomorra, de Roberto Saviano. Vaig suposar que un llibre/reportatge sobre la màfia no seria tan fàcil de polir i em duraria la resta de les vacances, i efectivament. Avui l’he acabat.

La meva primera impressió fou que estava mal traduït i/o mal redactat. En aquests casos sempre recordo els meus professors de castellà i català, al col·legi i l’institut, sempre  fent hincapié i èmfasi en la forma de redactar dels seus alumnes, l’ús dels temps verbals, la simple construcció correcta d’una frase, els punts i aparts…  Me’ls imagino llegint llibres com aquests i posar-se les mans al cap escandalitzats. Me’ls imagino demanant feina a les editorials, per simple amor a la llengua i a la literatura.  I potser, després de saber el sou, la supervivència i comoditat fa rebaixar aquest amor i es conformen en la critica dura i despiadada d’aquest tipus de traducció.

En quant al contingut, no hi ha dutbe que l’autor posseeix una gran quantitat d’informació, massa i tot. Hi ha tants fets per explicar  que dins l’ordre aparent d’un índex amb els capítols, dins els capítols no hi ha gairebé ni ordre ni concert.  Es tota una barreja de noms, anècdotes, casos amb petita o gran repercussió,  les conseqüències de que els mafiosos tinguin tot el poder sobre cert tipus de negocis,… però inevitable notar o tenir la sensació de desordre. Al principi se’m va fer molt pesat. Lógic, al cap i a la fi no és una novel·la, sino una obra d’investigació, el fruit d’un etern espectador dels negocis de la camorra, o sistema, que és el nom que es sol utilitzar avui dia. Després de la decepció inicial em vaig adaptar a la seva narrativa i se’m va fer més lleuger. Gràcies també a les petites joies literàries que et trobes al llarg de la lectura, certes descripcions viscudes o sentides dins seu, encara que fossin un tant peliculeres, una mica kitsch.

Un cop acabada, la visió global que em queda és que és un llibre interessant, sorprenent en molts casos per la mà tan llarga del sistema/camorra, i tenint ben present que està parlant de fets verídics, resulta ferotge no tant per les matances continues, que també, si no pels mètodes utilitzats. Massa gore pel meu gust.

També he tingut temps de llegir una mica de còmic. He començat amb la serie Bone, de Jeff Smith. I m’encanta! Se l’ha comparat amb un humorístic Senyor dels Anells, i si que té una certa tirada (pel que he vist de la peli, perquè no vaig poder amb la novel·la), però el món Bone m’ha atret més que no pas la Terra Mitjana, i en Fone Bone m’ha caigut molt millor que no el hobbit aquell. Fins i tot els dolents, les Monstrorratas, són entranyables i un fart de riure. A Bone podem trobar certes crítiques (un xic facilones) socials i sobre els estúpids i típics comportaments humans. De moment porto 4 volums llegits, i m’ho he passat la mar de bé.

Canviant de tema, el projecte aquell de fer una guia del meu viatge, doncs nanay. Però aviat (per no oblidar res) em posaré a escriure/descriure el viatge, com a record, i potser, a saber, puc ajudar a algú en un futur viatge i recomanar i desrecomanar certs coses.

2 pensaments sobre “S’HAN ACABAT LES VACANCES…

  1. jey diu:

    Jo també vaig trobar genial Mil Sols Espléndids. Hosseini és sovint massa dur i fins i tot sàdic però és una forma tan vàlida com una altra de tenir-te enganxat a la història i de fer-te prendre consciència de la increíble gravetat de la situació. Aprens molt d’història, la de l’Afganistan no s’acostuma a ensenyar a l’institut. Et recomano “El caçador d’Estels” (també de Hosseini), semblant però una mica (només una mica) més suau.

    • Roselles diu:

      Si, ja tinc pensat en llegir-lo! L’altre dia feien El caçador d’estels per la tele i a l’ultim moment vaig decidir no veure-la. Tinc curiositat però prefereixo llegir la novel·la i deixar que em sorprengui. Però la peli té molt bona crítica, i segurament quan acabi el llibre la veuré.

Deixa un comentari

