GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ

gabriel-garci_a-ma_rquez

Se’m fa una mica estrany tenir un blog de llibres i no escriure sobre Gabriel García Márquez i la seva mort. Però que dir que no s’hagi dit ja i de millors formes? Que puc aportar jo que no hagin dit altres?

Així que penso en GGM, i em ve al cap dos moments personals:

El primer, el dia que vaig arrossegar a la meva parella al cine a veure “El amor en los tiempos del cólera”. Cap dels dos som de veure pelis “d’amor”, i menys al cine, però a mi m’havia encantat el llibre i la meva parella va acceptar segurament a canvi de retornar-li el favor d’alguna manera que ja no recordo.

Però si recordo el cinema, aquella sala anacrònica dels Arinco de Palamós, no gaire plena de gent força més gran que nosaltres. I les crispetes i la cervesa. I la meva parella preguntant sobre la peli, i jo, que sóc de les que al cine “ni mu”, li resolia els dubtes.

A mi em va fer més o menys el pes, però em va sorprendre que a la meva parella el deixés tan satisfet. En vam parlar, li vaig anomenar les diferències entre el llibre i la peli, vaig parlar-li de GGM, i va prometre’m que algun dia deixaria els zombis de banda i llegiria alguna cosa d’ell.

I aqui ve el segon moment personal:

Es va decidir anys després. Per no agobiar-lo, vaig donar-li “Crónica de una muerte anunciada”. Curt i sense gaires embolics. Al sofà de casa, ell el llegia i jo feia veure que mirava la tele, però en realitat el llegia per sobre seu. Després em trobava el llibre per casa i llegia fins on ell havia llegit. Així en podíem parlar, i hi tant que en parlàvem! Li va agradar molt, i a mi la relectura em va deixar més satisfeta que el primer cop.

Potser hi hagi un tercer moment personal, ara que m’ha demanat “Cien años de soledad”.

—————

M’ho he passat molt bé amb els llibres de GGM, els he estimat moltíssim. Recordo un món paral·lel càlid, tendre i tomentós en el que m’encantava endinsar-me. L’artista mor però l’obra queda, i d’aquí uns anys espero afegir més moments personals amb ell i la meva filla.

Deixa un comentari

