RECOMANACIONS

Si si, ja sé que vaig justa de temps en fer recomanacions, que estem a dia 22 i a hores d’ara tothom ja ho té tot a punt. Però és possible que, a no ser que us hagi tocat El Gordo, encara estigueu pensant en els regals d’última hora (a mi em passa cada any). Si la persona que ha de rebre el regal és un lector, aquí vinc al rescat i us ofereixo algunes perles que (confio) us faran quedar la mar de bé.

Bartleby l’escrivent, Herman Melville

La història de Bartleby m’encisa, m’hipnotitza, em desconcerta i em fa riure. És estrany que no n’haig parlat abans al bloc, amb el que m’agrada i la de cops que l’he rellegit.

La història és relatada per l’amo del despatx d’advocats on Bartleby comença a treballar-hi com a escrivent. Bartleby és un home misteriós, però dòcil i senzill, de poques paraules. Un dia qualsevol, quan li encarreguen una feina, li contesta a l’amo que “preferiria no fer-ho”. I a partir d’aquí no se’l pot treure d’aquesta mena de mantra on es refugia, ni tampoc se’l pot treure del despatx on treballa.

El protagonista d’aquesta curta història va servir d’inspiració a Enrique Vila-Matas per titular aquella mena d’assaig mig real mig fictici que és “Bartleby y compañia”, sobre autors que van deixar d’escriure, com Juan Rulfo o Salinger.

Alianza Editorial ha tret una edició il·lustrada per Stéphane Poulin.

bartleby1

bartleby 111

batleby11

També hi ha una altra versió de Nórdica Libros, en català i en castellà, e il·lustrada per Javier Zabala. L’Espolsada en parlava molt bé en el seu moment. 

bartleby2

Cubierta Bartleby B

Moby Dick, Herman Melville

Seguim amb Herman Melville. Aquesta edició és preciosa, i us ho dic de primera mà, ja que li vaig regalar a la meva filla quan tenia 6 mesos. Val que sembla més per la mare que per la filla, perquè em fa il·lusió fer-li i compartir una biblioteca especial amb aquests tresors.

Deu diorames escenifiquen, resumidament, la obsessió del capità Ahab per la balena blanca.

9788466126717

moby dick2

moby dick

59517502

Mujercitas, Louisa May Alcott

Una altra de clàssics: Aquesta edició de Lumen, una de les editorials del grup Penguin House Mondadori, està il·lustrada per Rikka Sormunen, i a més es tracta d’una edició complerta, sense les censures posteriors en que per exemple es tapaven les crítiques a la societat de l’època i el paper que hi tenia la dona. S’hi afegeixen uns 6 capítols més, a més d’un de final on les protagonistes expliquen com l’hi ha anat la vida. En resum, més incisiva i no tant centrada en les històries amoroses de les germanes March.

244_H401304.jpg

mujercitas

Maus, Art Spiegelmann

Aquest és un risc, ho sé, però a vegades val la pena arriscar-se. Maus és una novel·la gràfica sobre l’Holocaust, on els jueus són dibuixats com rates i els alemanys són gats. I no, no és un llibre apte per criatures. És cru, molt dur i emotiu, i el format per qui ho rebi serà original i sorprenent. Segurament també sigui reticent, però puc assegurar que la seva lectura no deixa indiferent, i obre un nou món a un altre format de lectures en que hi ha un boníssim material. Aquí un en parlo un xic més. 

numeros-F493-155-49-942

maus 1

6 pensaments sobre “RECOMANACIONS

  1. XeXu diu:

    Uf, em temo que no em serviran aquestes recomanacions, però regalar un llibre mai està de més. No sé si és comú entre tots els lectors, suposo que sí, però m’encanta regalar llibres pensant en l’altra persona, mirar d’encertar-li els gustos. He de dir que ara tinc al costat tot un repte de persona, m’hi hauré d’esforçar!

  2. Botika diu:

    Hola Roselles! Mare de Déu, “Mujercitas”, no sé si gosaria tornar-la a llegir, potser tenia 13 o 14 anys quan la vaig llegir, però si l’ edició està ampliada… Dels altres no sé, “Maus” segur que no, potser “Moby Dick”.
    Molt bon any i bones lectures!!!

Deixa un comentari

