CRÍMENES EXQUISITOS, Vicente Garrido i Nieves Abarca

crimenes-exquisitos-9788492929528


Editorial : Versátil
800 pàgines. Any publicació: 2012

Una jove apareix morta a l’estanc d’un parc corunyès, emulant la famosa Ofelia de Millais. Mesos abans, el cos d’una altra jove va aparèixer decapitat en un cementiri londinenc, emulant aquest cop la mort d’un personatge de Dràcula, el famós llibre de Bram Stoker. Quina relació tenen els dos casos? 800 pàgines d’acció contra-rellotge i a cavall entre La Corunya i Londres.

La sinopsi tenia molts números perquè m’agradés. A més, Vicente Garrido és un popular criminòleg espanyol (segons diuen, perquè confesso la meva ignorància al no conèixe’l pas), i a mi m’agrada la novel·la negra, m’agraden els misteris, els assassins – o assassinats – originals… I m’agrada l’art, la pintura sobretot.

Però – i sé que vaig en contra de l’opinió popular – no m’ha agradat. Gens. Té tants contres que encara no sé com s’ho ha fet per tenir tanta acceptació.

Per començar, la narració és un desastre, sobretot amb l’ús de la tercera persona, que usen tan malament que fan confondre sovint sense saber a qui es refereixen. Si a més s’afegeixen descripcions estúpides, sense solta ni volta, com “Sacó la llave y la introdujo en la cerradura bien engrasada. Le dio la vuelta y los puntos de anclaje se movieron a la vez.” m’entren ganes de tallar-me les venes.

Fulles i fulles d’escenes sexuals molt descriptives, sòrdides i sàdiques. Ni el Grey, tu. Val que hi ha una associació sado-maso implicada, i que a més les víctimes són torturades sexualment, però abunda la gratuïtat.

Es ple de contradiccions, algunes tan simples que et fan tornar lela, com un personatge que té neboda però més endavant es solter i sense germans, o quan plou a bots i barrals però els raigs de sol del capvespre tenyeixen les cares dels policies, o sentir el cant dels nens de Sant Ildelfons a les televisions d’un hospital a les 4 de la matinada. Algunes contradiccions són més importants, com el fet de que un personatge no sàpiga una cosa però després, suposo que per telepatia, si ho sap. O saltar-se les explicacions de com punyetes emmordasses a algú quan l’estàs apuntant amb una pistola. És possible? Que m’ho expliquin.

Com més avança la trama, més fulletonesc es va convertint. Tal era el deliri dels autors, que fins i tot em temia que el dolent es tapés amb una capa negra i cridés un “MUAHAHAHA!” digne d’algun personatge decimonònic o similar. I al final es respecta tant les lleis de la medicina com a “Los dias de nuestra vida”.

La documentació és decebedora, bàsicament perquè no n’hi ha. Tot i les 800 pàgines que ocupa la història, i tot i el títol de criminòleg de l’autor, amb prou feines es tracta la criminologia o l’art. L’atenció es centra, sobretot, en les pràctiques BDSM.

Dels personatges principals, poc a dir. La inspectora Valentina Negro es tota una bellesa amb grans pits, això ens queda claríssim. El criminòleg Javier Sanjuán (imagino que és l’alter ego de l’autor), al revés de la co-protagonista, no sabem si té un bon cos (ni tan sols si té un bon cul), però si sabrem que és força intel·ligent, o això ens volen fer creure. Perquè de tots dos ens quedarà clar al final que són uns ineptes per saltar-se un parell de parts increïblement bàsiques de la investigació i que haguessin escurçat considerablement la història.

Faré un esforç per dir quelcom a favor, i que suposo que és el que ha seduït a la majoria de lectors. És una història que enganxa, i té moments de molta acció i tensió. Evidentment, per forçar aquests situacions és necessari que els personatges actuïn de forma totalment il·lògica.

L’èxit aclaparador e inexplicable ha fet que es publiquin dos llibres més sobre el duet Valentina Negro – Javier Sanjuán: Martyrium i El hombre de la máscara de espejos. Pel que he pogut saber, sobretot de l’últim volum, les descripcions sàdiques pugen un esglaó més.

Queda clar, doncs, que dono el carpetasso definitiu  a aquesta sèrie.

Nota: 1’5/5

9 pensaments sobre “CRÍMENES EXQUISITOS, Vicente Garrido i Nieves Abarca

  1. Pons diu:

    Amb lo bona noia que ets valorant aquest 1,5 de 5 es molt dur!

    PD: veig que recuperes el temps perdut d’inactivitat publicant i comentant a tota màquina! Ben fet 😛

    • Roselles diu:

      En Xexu em va picar dient que valorava molt alt 😉 hahaha

      M’agradaria fer quatre apunts dels llibres que m’han dit alguna cosa, abans de que me n’oblidi. Em fa molta ràbia no recordar els llibres que he llegit!

    • Roselles diu:

      Bones Jacint!
      Mira, el que no he dit però espero haver-ho deixat entès, es que tot i els contres, l’he acabat i no m’ha costat fer-ho. I això que té 800 pàgines! Però si, si ho arribo a saber m’ho estalvio.
      Salutacions!

      • Roselles diu:

        Doncs ho posa una mica difícil perquè no diu on aconseguir-lo. Potser a la Llibreria 22, oi? I suposo que no hi ha versió per ereader.
        No sóc de Girona ciutat, però si un dia m’hi passo per la 22 no dic pas que no li faci una ullada.

      • jacintcasademont diu:

        No, no hi ha versió digital. Però a les molt males, si vol, el pot demanar al seu llibreter de confiança i li aconseguirà amb relativa facilitat. En cas contrari, a les molt males, li puc fer arribar per e-mail una versió en PDF. (no ho faig de bones i primeres ja que vull que la novel·la del meu amic aconsegueixi convertir-se en un best-seller)

      • Roselles diu:

        Primer, no em tractis de vostè, que em fas gran hahaha
        Em referia a que el teu amic no ho posa fàcil per vendre’s. He vist la pàgina web i el face i no diu on aconseguir el seu llibre. A l’amazon tampoc l’he trobat. Hem de fer una gimcana per aconseguir un exemplar? Hahaha
        Bé, és igual, ja el fullejaré quan passi per la 22, que imagino que si fa allà la presentació es que deu haver-hi el llibre.
        Molta sort pel teu amic!

Deixa un comentari

